Kıbrıs Türkleri veya Kıbrıslı Türkler Kıbrıs adasında yaşayan Türklerin Osmanlı İmparatorluğu'nun 1571 yılındaki Kıbrıs adasını ele geçirmesinden sonra Anadolu'dan Kıbrıs adasına göç etmiş ve 1974 yılında Türk Silahlı Kuvvetleri'nin adaya müdahale etmesinden sonra adanın ikiye bölünmesiyle birlikte çoğunluğu Kuzey Kıbrıs'ta yaşamını sürdüren kesimine verilen isimdir.

Fakat 1975 yılı sonrasındaki yine Anadolu'dan yapılan göçlerden sonra Kıbrıs Türkü tanımına bu göçmen Türkler de dahil edilmiştir. Kıbrıs Türkleri'nin Osmanlı idaresindeki din değiştirmeler hariç etnik yapı olarak Anadolu Türkleri'nden pek farkı yoktur




Tarih

Kıbrıs'ın Osmanlı İmparatorluğu'nun kontrolüne geçmeden önce Doğu Akdeniz'deki Osmanlı'ya ait gemilerine akın yapan Hıristiyan korsanlarının sığınağı haline gelmiştir. Bu korsanlar genellikle deniz ticaret gemilerine ve hacca giden yolculara saldırarak buradaki yol güvenliğini yok etmektedir. Bu gibi nedenlerden dolayı Kıbrıs'ın alınması gerekli görülmüştür.


Kıbrıs Piyale Paşa komutasındaki donanma ile birlikte yaya 60.000 kişiden oluşan Lala Mustafa Paşa komutasındaki Osmanlı Ordusu 2 Temmuz 1570'de Limasol’a çıkması ve 4 Ağustos 1571'de Mağusa'nınVenedikli Mağusa Kale komutanı Bragadino’nun 5 maddelik bir antlaşmayla kaleyi teslim etmesiyle sonuçlanan bir seferle Osmanlı İdaresine girdi. Kıbrıs'ın ele geçirilmesiyle Osmanlı Devleti Doğu Akdeniz'e tamamen hâkim olmuştur.


Kıbrıs'ın Osmanlı İmparatorluğu'nda denizci olan Piri Reis tarafından Kitab-ı Bahriye adlı eserinde yer verdiği tarihi haritası.



15 Eylül 1570 tarihinde Lala Mustafa Paşa tören ile Lefkoşa şehrine girmiştir. Kıbrıs fethedildiği tarihte adada çok az sayıda Ortodoks Rum vardı. Çünkü Venedikliler Katolik idi ve Ortodoks Kilisesi'ne yaşama hakkı tanımıyordu. Osmanlı Devleti Ortadokslara serbestçe kilise kurma ve gelişme imkânı sağladı. Böylece adada Ortodoks Kilisesi gelişti ve Katolik Kilisesi etkinliğini kaybetti.
1571 yılında Kıbrıs'ta yapılmış bulunan nüfus sayımında yerli halkın nüfusu 150.000'dir. Burada bulunan Türk askeri ise 30.000 kadardır.

Yunan kaynakları Kıbrıs Türklerinin asla Türk olmayıp sonradan asimilasyona uğrayıp müslüman olan ve Türkleşmiş adanın yerli halkı olduğu belirtilir. Fakat adanın tamamının kontrol edilmesinin ardından Osmanlı idaresi tarafından Karaman'dan ve Taşeli Yöresinden adaya göç ettirilen Türkler ve Beyşehir Ürgüp Niğde Aksaray Akşehir Kayseri gibi Anadolu'nun orta kesiminde kalan şehirlerinden aileler getirilerek yerleştirilmiştir.

Bugün adada yaşayan Kıbrıs Türkleri'nin (Kıbrıs Harekâtı'ndan sonra Türkiye Cumhuriyeti'nden gelenler hariç) soyu bu Osmanlı idaresinde adaya gönderilen Türklerden gelmektedir.Bazı Kıbrıs Türkleri ise müslüman olmuş Lüzinyan ve diğer hıristiyan azınlıklardan meydana gelmektedir.

Ayrıca 1572 yılında Kıbrıs'ın çeşitli yerlerinde bulunan farklı görev sınıflarına bağlı sayıları 4000'e bulunan askerlerin ve memurların ailelerini adaya getirilmelerine izin verilmiş bunlardan adada kalıcı olarak yerleşmek isteyenlerine ise kolay imkânlar sunulmuştur.

Kıbrıs Türk kültürü

Kıbrıslı Türkler Anadoludan getirdikleri Anadolu kültürünü uzun süre korumayı başarmış bir topluluk olmasına rağmen 1974 yılına kadar Kıbrıs Rumları'yla birlikte yaşadıklarından dolayı Rum kültüründen de etkilenmişler ve özellikle dil alanında bir çok kültür alışverişi yaşanmıştır.

Adanın 1878 yılında fiilen İngiliz yönetimine geçmesinden sonra ada Türk'lerinin Anadolu ve Türk kültürüyle olan bağları giderek zayıflamış ve zaman içerisinde "Kıbrıslılık" kültürü başgöstermiştir. Bu kültür 400 yıl içeresinde adada varalon değişik kültürlerden örneğin Latinler Rumlar ve Maronitlerden etkilenen Kıbrıslı Türkler kendi kültürlerini oluşturdular.


Kıbrıs Türk mutfağı tipik bir Akdeniz mutfağı özelliklerini taşır. Zeytinyağlı yemeklerin yanı sıra Şeftali Kebabı olarak bilinen kebap türü çok ünlüdür. Küp kebabı ada genelinde yaygın olarak yapılan bir kebap türüdür.

Kıbrıs Türkleri birçok farklı etkinliklerde kendi halk danslarını oynamaktadır. Bu halk dansları arasında karşılama mendil oyunları zeybek ve kasap oyunları vb. vardır.

Günümüzdeki yapı


Zamanla ada Türkleri ile 1974'den sonra adaya gelen Türk'ler arasında "yerli Kıbrıslılık" düşüncesi etrafında bir ayrılık oluşmuş ve bunun sonucunda "Kıbrıslı Türk" (kısaca Kıbrıslılar) ve "Türkiyeli Türk" (kısaca Türkiyeliler) olmak üzere toplum iki kesime bölünmüştür. Bu iki kesim arasında resmiyette hiçbir şekilde olmayan fakat fiilen var olan heterojen bir toplum yapısı oluşmuş bunun sonucunda Kıbrıslı Türkler ve Türkiyeli (Türkiyeden gelen) Türkler arasında bir uzaklık meydana gelmiştir.

Toplumdaki bu ikili yapı zamanla ayrımcılığa dönüşmüş ve Kıbrıslılarca Türkiyeliler aleyhine Türkiyelilerce Kıbrıslılar aleyhine yorumlanmıştır. Bu güne kadar bu ayrımcılık hiç bir resmi ortamda belirtilmemesine ve siyasilerce ısrarla reddilmesine rağmen de facto olarak hala varlığını sürdürmektedir.

Toplumun bu ikili yapısından ötürü günümüzde saf bir Kıbrıs Türk kültüründen bahsetmek zorlaşmıştır. Her ne kadar sonradan adaya gelenler Kıbrıs kültürünü kısmen benimsemişseler de işgücüne ve turizme bağlı son göçlerden ve yerli toplumun kültürel anlamda dünyaya açılmasından sonra adadaki Kıbrıs Türk kültürü iyice zayıflamıştır.

Avrupa birliği eurostat araştırmasına göre Kıbrıs adasının toplam nüfusunun %67'si Rum %33'ü Türk'tür. Adada çok az nüfusla İngiliz Ermeni ve Maruni toplulukları da bulunmaktadır. En büyük şehri Lefkoşa'dır.